Vasara Seinuose: tarp mokslų ir žaidimų

Seinų meras Arkdiusz Adam Nowalski įteikė sertifikatus, patvirtinančius kasmėnesinį dalyvavimą Seinuose vykstančiuose susitikimuose-seminaruose.
Drauge su Lazdijų r. anglų k. mokytojų metodinio būrelio pirmininke ir Seirijų Antano Žmuidzinavičiaus gimnazijos anglų k. mokytoja Rita Babarskaite, Seinuose dalyvavome SETI (“Sejny English Teacher Initiative“, lietuviškai SAMI - Seinų anglų k. mokytojų iniciatyva) susirinkime Seinuose. SETI seminarai–susitikimai Seinų rotušėje vyksta jau dvejus metus. Lazdijų rajono mokytojai čia dalyvauja nuo 2017 m. kovo mėnesio.
Sertifikatai, mokslinės teorijos ir kroketas
Paskutinio šiais mokslo metais susitikimo metu, kaip kaskart, pasirūpinęs, kad nepritrūktų arbatos, kavos ir saldėsių, Seinų meras Arkdiusz Adam Nowalski įteikė tądien susirinkusiems sertifikatus, patvirtinančius kasmėnesinį dalyvavimą Seinuose vykstančiuose susitikimuose-seminaruose. Nieko sau, pagalvojau, meras atranda laiko ir tokioms smulkmėms, kaip mokytojų tobulėjimas. O gal tai ne smulkmė? Nors, antra vertus, tinkamai pasirūpinus smulkmenomis, visuma savaime teisingai susidėlioja.
Ant sertifikatų – ir SETI sumanytojų Dorotos Campfield ir Ptrick Wolf pavardės. Kadangi apie mokslininkę Dorotą jau šiek tiek buvau rašiusi straipsnyje „Kūrybingumo magija, arba mokymai(si) Seinuose tęsiasi (2016 m. gegužės 16 d., „Lazdijų reklama“, Nr. 20), tai šįsyk – truputį apie Patrick. Jis dėstė anglų k. Lenkijoje ir Slovakijoje. Jis - tiksliųjų mokslų atstovas (molekulinė biologija, inžinerija ir programinė įranga), beigi redaguoja straipsnius, spausdinamus anglų k. Taip pat turi akademinio rašymo patirties ir šiuo metu padeda rašyti paraiškas teikiant jas įvairiems tyrimams ir projektams. Dar rašo apie matematikos, sveikatos ir skolų ekonomikas, daugelį švietimo aspektų ir nacionalines ataskaitas. Padeda kurti įvairius mokslinius tekstus. Ir turi laiko kiekvieną mėnesį (sic) dalyvauti SETI susirinkimuose.
Pagrindiniai šio susitikimo klausimai, kurie dalyviams buvo išsiuntinėti dar gerokai prieš savaitę, buvo šie: „Kas įvyko? Kuo didžiuojiesi? Ką taisytum ar darytum kitaip? Ko išmokai iš nesėkmių? Ką darysi geriau?“ Akivaizdu, kad leisti pasisakyti kiekvienam – prabanga (laiko atžvilgiu), todėl ūžėme grupelėmis ir garsiai išsakytos problemos išsikristalizavo į galimą ateities planą.
Paminėsiu tik keletą ateities SETI seminaruose ir diskusijose nugulsiančių temų. Viena iš jų – veiklos tyrimas (angl. action research). Tai toks paties mokytojo veiklos tyrimas, kai vadovaujamasi mokslinio tyrimo procesais ir reikalavimais, tačiau nesiekiama pateikti informaciją išsamesniems tyrimams arba švietimo bendruomenei. Pasak Stenhouse’o, norint tapti savarankišku profesionalu, svarbiausia yra mokytojo nusiteikimas ir gebėjimas pačiam analizuoti savo mokymą ir tikrinti, ar taikomi mokymo būdai yra veiksmingi.
Kita gi – proksemika. Tai erdvės naudojimo įvairiose situacijose tyrimas, mokslas, kurį plėtojo amerikiečių antropologas Edward H. Hall, nustatęs keturias bendravimo zonas ir distancijas (viešą, socialinę, asmeninę ir intymią), nurodančias bendravimo pobūdį tarp žmonių.
Dar keletas temų: namų darbai ir jų reikalingumas, propagandos žaidimas, ugdomasis vertinimas, linijinis mąstymas. Vėl grįšime prie atvirkštinės klasės (angl. flipped lessons) kaip vieno iš efektyviausių mokymo būdų ir kita.
Taip pat mąstoma apie pamokų stebėjimą. Tačiau čia turimos omenyje ne mūsuose taip populiarios parodomosios, o tai labai dažnai reiškia, surepetuotos pamokos. SETI gi pasirinktas toks, sakyčiau, ugdomasis stebėjimas, kai vienas mokytojas stebi kito mokytojo pamoką, galimai net planą parengia kartu. Ir dviese aptaria sėkmes ir nesėkmes. Jei nori, savo atradimais pasidalina su kitais.
Į šiuos kasmėnesinius Seinų rotušėje vykstančius susitikimus kviečiami ne tik anglų k. mokytojai, bet visi suinteresuoti. Jais gali būti ir mokinių tėvai. Tik darbo kalba yra anglų. Šįkart taip pat nuskambėjo mintis, jog būtų gerai, jei šiems susitikimams laiko ir noro rastų ir mokyklų vadovai.
Trumpai anonsuoju. Liepos mėnesį apie proksemiką kalbės ypatingas svečias – psichologė Liudmila Rycielska.
Rugpjūčio mėnesį tarp visų diskusijų ir kalbų numatomas kroketo žaidimas. Ir mums gali nutikti taip, kaip Alisai iš L. Carol „Alisa stebuklų šalyje“. Pamenat? „Pradžioje Alisai buvo sunku susitvarkyti su savo flamingu (...) Alisa netrukus įsitikino, kad žaidimas iš tikrųjų labai sunkus.“ Niekas nėra lengvai. Pagyvensim – pamatysim.
Pabaigai
Nevalia pamiršti, jog lenkų kvietimui SETI dalyvauti ir Lazdijų rajono anglų k. mokytojams pirmasis „taip“ ištarė Lazdijų rajono meras Artūras Margelis, kuris neabejotinai laimina dviejų šalių bendravimą ir bendradarbiavimą. Ačiū jam.
Neseniai Seimo narys Žygimantas Pavilionis straipsnyje „Vienybė regione – misija ne tik įmanoma, bet ir būtina“ teigia: „Dvišalė Švietimo, mokslo, kultūros ir kultūrinio paveldo komisija paskutinį kartą susitiko prieš aštuonerius metus, Tautinių mažumų komisija – prieš dešimtmetį“. Lenkijos ir Lietuvos (šį sykį ne tik Lazdijų, bet ir Kalvarijos) anglų k. mokytojai SETI rėmuose Seinuose susitinka kartą per mėnesį, kartais net ir du. Vasarą taip pat.
Jūratė Sutkuvienė, „Lazdijų reklama“