Konferencija atskleidė, kad nėra ribų pedagogų išradingumui (nuotr. galerija)

Lazdijų mokykloje-darželyje „Kregždutė“ vyko tarptautinė ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojų konferencija „STEAM sinergijos įvairovė visais metų laikais“.

Dalyvių ir pranešėjų gausa

Sulaukta gausaus būrio svečių iš kaimyninių savivaldybių vaikų lopšelių-darželių: Kalvarijos „Žilvičio“, Alytaus „Šaltinėlio“, Marijampolės „Nykštuko“, Kauno „Spragtuko“,  taip pat viešnių iš Suvalkų lietuvių darželio, Seinų lietuvių „Žiburio“ darželio. Atvyko ir mūsiškiai: iš Seirijų A. Žmuidzinavičiaus gimnazijos ikimokyklinio ugdymo skyriaus, Lazdijų M. Gustaičio gimnazijos Kučiūnų pradinio ugdymo skyriaus, Veisiejų S. Gedos ikimokyklinio ugdymo skyriaus, Šventežerio mokyklos, Lazdijų mokyklos-darželio „Vyturėlis“.

4 valandų trukmės konferencijoje skaityta net 17 pranešimų. Bene daugiausia jų išgirsta iš organizatorių – Lazdijų mokyklos-darželio „Kregždutė“ pedagogų.  

Susirinkusiems pedagogams buvo įdomu sužinoti, kaip dirba kolegos, pasisemti patirties, pasidalinti žiniomis, kurias žada pritaikyti savo ugdymo įstaigose.

Džiugu, kad mūsų rajono pedagogai nė kiek nenusileidžia kitų savivaldybių ir net didmiesčių pedagogams išradingumu, išmone, naujomis idėjomis, mokėjimu įtraukti mažuosius į juos itin dominančias veiklas.

Kad išgirstumėte ir priimtumėte

Ne kasdien toks būrys pedagogų iš skirtingų savivaldybių ir užsienio susiburia draugėn. Ne veltui ši tarptautinė konferencija buvo vadinama švente.

Lazdijų mokyklos-darželio „Kregždutė“ direktorė Laimutė Jarmalavičienė linkėjo susirinkusioms kolegėms ir vienam vieninteliam kolegai informatyvios dienos.

Lazdijų rajono tarybos Švietimo, kultūros, turizmo ir sporto komiteto pirmininkė Jurgita Kurauskienė pasidžiaugė, kad mūsų rajono ugdymo įstaigos nenusileidžia didmiesčių ugdymo įstaigoms. Ji konferencijos dalyviams linkėjo „sugrįžti į namus sužinojus kažką naujo“.

 „Kad išgirstumėte ir priimtumėte“, – nedaugžodžiavo Lazdijų rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyr. specialistė Auksė Stirbienė, kreipdamasi į konferencijos dalyvius.

Pasakyk – pamiršiu, parodyk – žinosiu

Lazdijų mokyklos-darželio „Kregždutė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Daiva Sukackienė atkreipė dėmesį, kad šiandien auga kitokia vaikų karta. „Pasakyk – pamiršiu, parodyk – žinosiu“, – pastebi ilgametė pedagogė. Ši renginio moderatorės išsakyta mintis kuo puikiausiai atskleista konferencijoje skaitytuose pranešimuose, nuotraukose, filmuotoje medžiagoje bei atliktuose bandymuose.

Pedagogai kartu su vaikais eksperimentuoja, tiria, kuria.

Pedagogės Alicija Maksimavičienė ir Alicija Nevulienė iš Seinų pademonstravo bandymus, kuriuos atlieka su vaikais. Patikino, kad itin mėgstami vaikų užsiėmimai su vandeniu.

Pakalbintos mokytojos neslėpė, kad nors kitur mokinių skaičius mažėja, tačiau jų darželyje daugėja, nes stengiasi pritraukti kuo daugiau vaikų. „Jei šeima mišri, bet mama lietuvė, vaikas ateis į lietuvišką darželį, jei atvirkščiai, mama – lenkė, o tėtis – lietuvis, jau ne visada. Bet pasitaiko ir tokių atvejų, kai abu tėvai lenkai, o vaikai nuo mažens mokosi lietuviškoje mokykloje, lankė lietuvišką darželį“, – sakė jos. Pedagogės pasidžiaugė galimybe dalyvauti konferencijoje, ilgamete draugyste ir bendradarbiavimu su Lazdijų „Kregždute“.

Marijampolės vaikų lopšelio-darželio „Nykštukas“ vaikučiai be daugybės veiklų, kurias jie daro pradedant pavasariu, kai laikas sėti ir auginti daržoves, iki pat žiemos, kai tyrinėjamas sniegas, jo savybės, jie dargi rūpinasi neįprastais augintiniais: augino vorus, driežą, o varlytės, kurias jie taip saugojo ir jomis džiaugėsi, pasirodė esančios rupūžės, kurios įrašytos net į Raudonąją knygą. Dabar jie rūpinasi afrikine sraige. Šis darželis 2022 m. tapo mokyklų edukacinių erdvių konkurso nugalėtoju.

O štai kalvarijiečiai – Kalvarijos vaikų lopšelio-darželio „Žilvitis“ auklėtiniai augina gyvalazdę. Ir dar jie, kaip suaugusieji, raugia, marinuoja daržoves. Užsiima ir begale kitų veiklų.

Alytaus lopšelio-darželio „Šaltinėlis“ bendruomenė turi kuo pasigirti. Jų erdvės – moderniai įrengtos, pritaikytos ne tik STEAM veikloms, bet ir įvairioms kitoms. Yra atskira fizinio lavinimo salė, laboratorija, sensorinis kambarys, aktų salė. O labiausia mėgiamas ir lankomas kiemelis „Pas močiutę kaime“. Čia vaikai noriai laiką leidžia. Darželyje yra ir kitų erdvių, pritaikytų vaikų ugdymui.

 „Vaikus labai drausmina, kai ateina vyriškis, nors aš niekad net balso nepakeliu“

Ypač nustebino kauniečiai – lopšelis-darželis „Spragtukas“,  pristatę edukacinių – didaktinių veiklų laboratoriją „Žaidžiame detektyvą: žmogaus kūno paslaptys“. Šis lopšelis-darželis yra išleidę respublikinio projekto – konkurso ,,Žaidžiame detektyvą: žmogaus kūno paslaptys‘‘ STEAM veiklų metodinį leidinį, skirtą ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigoms, – „Kaip geriau pažinti save?“.  Darželio pedagogų sukurtoje laboratorijoje lankėsi ir kitų darželių vaikai.

Jau vien tik priemonės, panaudotos šioms veikloms, įspūdingos. Marius Liepa sakė, kad idėjos – jo, o jau įgyvendinti padeda ne tik pedagogai, bet ir vaikų tėveliai. „Mes tuo gyvename“, – prisipažino pakalbinta Gerimanta Klimaitė. Marius dirba ne tik darželyje, bet ir dar vienoje įmonėje: polietileno plėvelė – taip reikalinga jų edukacijoms, iš tos įmonės. Prisideda ir tėveliai: ir priemonėmis, ir finansiškai. „Svarbu sutarti ir žinoti, ko tėveliai nori, kad jų vaikai gautų darželyje“, – aiškina Marius.

Dėlioja jau naują planą: dabar ketina kurti kambarį vandenynų tema. Vaikai, kiek įmanoma, daugiau ir giliau susipažins su šiuo paslaptingu pasauliu.

Marius – vienintelis vyriškis, dalyvavęs konferencijoje. Pasakoja, kad atėjo į darželį mokyti vaikus žaisti krepšinį, vėliau jam pasiūlė grupę, taip ir liko. „Vaikus labai drausmina, kai ateina vyriškis, nors aš niekad net balso nepakeliu“, – prisipažįsta jis pats. Mokytojos pritaria, kad vaikai itin laukia ateinančių tėčių, bendrų užsiėmimų, o į karatė treniruotes užsirašo visos mergaitės todėl, kad treneris – puikus, o ir jų pasiekimai stebina, dažnai pralenkia net berniukus.

Iš „Kregždutės“ gyvenimo

Bene daugiausia pranešimų skaitė Lazdijų mokyklos-darželio „Kregždutė“ pedagogės.

Išskirtinis pranešimas – „IKT panaudojimas STEAM veiklose“ (Irena Baranauskienė). Pasitelkiant kompiuterinius žaidimus, daug išmokstama, panaudojamas ugdymo procese QR kodas. „O robotukai... O čia tai dalykas“, – patikina pranešėja. Nors prisipažįsta, kad norisi jų daugiau, bet kol kas jie niekaip neatsidžiaugia savo robotukais – bitutėmis. Lazdijų mokykloje-darželyje „Kregždutė“ gyvena Cilindriukas ir Kolbytė, čia susipažįstama su moliu ir archeologija, mokomasi siūti – pamažu, dygsnis po dygsnio, o išeidami pasivaikščioti į miestą mažieji visada stebi savo darželio kiemo vėtrungę, žino, iš kur vėjas pučia. Žiemą vaikai rūpinasi mažaisiais draugais, gamina jiems lesalą, įvairius grūdus maišydami su taukais, taip pat lankosi gražiausiose Lazdijų krašto vietose, mėgsta Metelių regioninį parką, muzikos specialistė su savo ugdytiniais koncertuoja, dalyvauja įvairiuose renginiuose, stengiamasi, kad vaikai įveiktų scenos baimę, o ir pandemijos metu mokydamiesi nuotoliniu būdu įgijo itin naudingos patirties, dargi augina linus, kuriuos net „iškulia“. Reikia atkreipti dėmesį, kad „Kregždutėje“ noriai laukiami savanoriai, jie susidraugauja su mažaisiais, kartu suranda įvairių užsiėmimų.

Pedagogai pasidžiaugė glaudžiu bendradarbiavimu su tėveliais, pabrėžė to svarbą.

Konferenciją moderavo Lazdijų mokyklos-darželio „Kregždutė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Daiva Sukackienė. Meninio ugdymo vyresniosios mokytojos Vaidos Naujalienės mažieji  praskaidrino nuotaiką savo puikiu pasirodymu. Pranešėjams – dovanos ir padėkos, dėkota ir toms pedagogėms, kurios atidžiai klausėsi konferencijos dalyvių pranešimų. Nepamiršta padėkoti ir rėmėjams: Lazdijų rajono savivaldybei, IĮ „Jurkeda“ vadovei Dainorai Nevulienei bei “Lauros virtuvei”. Pedagogės turėjo galimybę pabendrauti ir neformalioje aplinkoje prie kavos puodelio.

STEAM? Kas tai?

Šiandieninėje švietimo sistemoje vis labiau pabrėžiamas kūrybiškumo, mokymosi per patirtį ir technologijų integravimo svarba. Įgyvendinant šį požiūrį, vis plačiau populiarėja STEAM (mokslas, technologija, inžinerija, menai ir matematika) mokymo metodika, kurioje vaikams yra skatinamas kūrybiškas požiūris ir mokymasis per įvairias interaktyvias priemones.

STEAM santrumpa žymi gamtos mokslų (angl. – Science), technologijų (angl. – Technology), inžinerijos (angl. Engineering), meno/dizaino (angl. – Art) ir matematikos (angl. – Mathematics) sritis.

STEAM - tai integralus, į kompleksišką tikrovės reiškinių pažinimą, pritaikymą ir problemų sprendimą kreipiantis vaikų gebėjimų ugdymas gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos kontekste.

STEAM grindžiamas patirtinio, eksperimentinio ir probleminio ugdymo koncepcija. Skatinamas aukštesnio lygmens žinojimo ugdymas, taikant įvairius ugdymo metodus: projektinis darbas, probleminis mokymas, eksperimentai ir kt. Vienas svarbiausių tikslų – skatinti vaikų norą tyrinėti ir augti pažinimo srityje, ugdyti jų kritinį mąstymą. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams tyrinėjimas bei eksperimentų atlikimas yra viena iš įdomiausių sričių.

STEAM mokymo esmė: supažindinti mažuosius su biologijos, matematikos, inžinerijos, technologijų pagrindais. Ir visa tai daryti per meno prizmę – kad nebūtų nuobodu, bet žaisminga ir įdomu!

Ugdyti kritinį mąstymą, norą tirti ir eksperimentuoti atliekant technologijų bei inžinerijos užduotis, tam pasitelkiant gamtos mokslus bei matematiką, galiausiai į visa tai įtraukiant dar ir meną – visa ko pagrindas.

Dineta Babarskienė, „Lazdijų reklama“ (2024-03-29)

Autorius: 
„Lazdijų žvaigždės“ inf.